សិទ្ធិក្នុងការរស់រានមានជីវិតនាយុគសម័យសន្តិភាពនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា

ស្របពេល​ដែល​យើង​ឈាន​ចូលមកកាន់​​ខួប​អនុស្សាវរីយ៍​លើកទី៣២​ នៃកិច្ច​ព្រម​ព្រៀង​សន្តិភាព​ទីក្រុង​ប៉ារីស ខ្ញុំ​បាន​នឹក​រំពៃ​ដល់​គោលការណ៍​ជា​សកល​ដ៏​សំខាន់​ ដែលបានជំរុញឲ្យ​មានការ​​បិទបញ្ចប់​ជម្លោះ​ឥតស្រាកស្រាន្តបំផុត​មួយ​ នៅក្នុង​តំបន់​អាស៊ីអាគ្នេយ៍។ គោល​ការណ៍ជាសកលនេះ​ នៅតែ​បន្ត​ក្រើន​រំឭកអំពី​កិច្ចខិត​ខំប្រឹងប្រែង​របស់​យើង​ក្នុង​ការ​សម្រេច​បាន​នូវ​សន្តិភាព​នៅជុំវិញពិភពលោក។ សិទ្ធិ​ក្នុងការ​រស់រាន​មានជីវិត​ គឺជា​សិទ្ធិដំបូង​បង្អស់​មួយ​​ក្នុងចំណោម​សិទ្ធិទាំងអស់របស់មនុស្ស ដែល​មាន​តួនាទី​ចាំ​បាច់​បំផុត​ ដើម្បី​ទទួល​បាន​សិទ្ធិ​មនុស្ស​ដែល​មានចែង​ដទៃទៀត ព្រមទាំងក្តោបទៅ​លើ​សិទ្ធិដទៃទៀតដែរ។ សិទ្ធិនេះ​ ត្រូវតែទទួល​បានការការពារដោយ​ច្បាប់ ហើយ​គ្មាន​នរណាម្នាក់​ត្រូវ​ទទួល​រង​ការបំពាន​លើអាយុជីវិត​របស់ខ្លួនឡើយ។

សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​រស់​រាន​មាន​ជីវិត​ គឺជា​មូលដ្ឋាន​គ្រឹះ​ដ៏​ចាំបាច់​​ក្នុងការ​ដោះ​ស្រាយ​រាល់​ជម្លោះទាំងអស់ ប៉ុន្តែ​សិទ្ធិនេះ​តែងត្រូវ​បាន​មើល​រំលង។ ប្រសិន​បើ​យើង​អង្កេត​មើល​លើ​ជម្លោះទាំងអស់ (ឬលក្ខខណ្ឌនានា​រុញច្រានឲ្យ​ជម្លោះកើតមានឡើង) ផ្អែក​លើ​ផ្នត់គំនិតមួយដែលថា​ បុគ្គលនីមួយៗ មាន​សិទ្ធិរស់នៅជីវិតមួយ​ ​រួចផុតពី​ទង្វើ​និង​ការប្រមាថ​ដោយ​​ចេតនា​ ឬ​ប៉ុនប៉ង​បង្កឲ្យមានការស្លាប់​​ខុសពីប្រក្រតី មុនពេលកំណត់ ឬ​ដោយចេតនា ហើយ​មនុស្សគ្រប់​រូប​មាន​សិទ្ធិ​រស់​នៅ​ជីវិត​មួយ​ប្រកប​ដោយ​កិត្តិយស នោះ​យើង​អាច​យល់​ដឹងបាន​កាន់តែ​ច្បាស់​អំពី​គោល​គំនិត​ស្តីពី​សកម្មភាពប្រព្រឹត្ត​ឡើងដោយ​​​បុគ្គល​, ប្រទេស​ ឬ​ក្រុម​មនុស្ស​នីមួយៗ ​ថាតើ​មាន​លក្ខណៈ​ត្រឹម​ត្រូវ​ (ឬមិនត្រឹម​ត្រូវ) ក្នុង​ការ​ឈានទៅ​សម្រេច​បាន​សុវត្ថិភាព, សេរីភាព, យុត្តិធម៌ និង​ភាព​ថ្កុំ​ថ្កើន​របស់​​ខ្លួន។

ចាប់តាំងពីឆ្នាំ១៩៧៥ដល់ឆ្នាំ១៩៧៩ របបខ្មែរក្រហមបានដឹកនាំប្រទេសកម្ពុជាឲ្យធ្លាក់ចូលទៅក្នុងសោកនាដកម្មដែលបណ្តាលឲ្យប្រជាជនកម្ពុជាជាង២លាននាក់ បានស្លាប់បាត់បង់ជីវិត។ ថ្វីត្បិតតែប្រជាជនកម្ពុជាប្រមាណជាង២លាននាក់ ត្រូវបានបាត់បង់ជីវិតក្នុងរបបខ្មែរក្រហមយ៉ាងណាក្តី ក៏នៅមានអ្នករស់រានមានជីវិតពីរបបនេះប្រមាណជាង៥លាននាក់ទៀត បន្តរៀបរាប់រឿងរ៉ាវជីវិតរបស់ខ្លួន។ បន្ទាប់ពីរបបខ្មែរក្រហមបានដួលរលំនៅថ្ងៃទី៧ ខែមករា ឆ្នាំ១៩៧៩ កុមារកម្ពុជារាប់សែននាក់ត្រូវបន្សល់ទុកឲ្យនៅកំព្រា។ (រូបភាព៖ បណ្ណសារមជ្ឈមណ្ឌលឯកសារកម្ពុជា)

ការវាយ​ប្រហារ​យ៉ាង​ឃោរ​ឃៅលើ​ជនជាតិអ៊ីស្រាអែល បាន​ស​បញ្ជាក់​អំពី​សារ​សំខាន់​នៃ​ការ​ការពារ​សិទ្ធិក្នុង​ការ​រស់​រាន​មាន​ជីវិត​ ដោយ​មិន​ត្រឹម​តែចំពោះ​ប្រជាជន​ស្លូត​ត្រង់ ​ដែល​បាត់​បង់​ជីវិត​នៅក្នុង​ប្រទេស​អ៊ីស្រាអែល​តែប៉ុណ្ណោះទេ។ រដ្ឋ​ត្រូវ​តែ​ធានា​ថា ការ​ឆ្លើយ​តប​ចំពោះការ​វាយ​ប្រហារ​ដ៏​ធ្ងន់ធ្ងរ គឺ​ត្រូវ​ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​ប្រុង​ប្រយ័ត្ន ដើម្បី​ការពារ​អាយុ​ជីវិត​បុគ្គល ដែល​ពុំ​បាន​ចូលរួមនៅក្នុង​អំពើ​ហិង្សានេះ។ ជម្លោះ​អាច​បង្ក​ពី​សភាវគតិ​​​របស់​យើង ក៏ប៉ុន្តែនេះ​មិនមែន​មាន​ន័យ​ថា​ យើងមិន​អាច​រស់​នៅដោយ​សន្តិភាព​នោះ​ទេ។ ជាការ​ពិត​ណាស់ ក្នុ​ង​កាលៈទេសៈ​ខ្លះ ច្រកចេញ​តែមួយ​ឈានទៅ​សម្រេចបាន​សន្តិភាព​ គឺ​ការធ្វើ​សង្គ្រាម។ បន្ថែម​លើពីនេះទៅទៀត រដ្ឋ​នានា​ត្រូវ​ដាក់ចេញ​វិធាន​ការដែល​ដោះស្រាយ​ចំពោះ​ឫសគល់​បង្កជា​អំពើ​ហិង្សា ដោយមិនមែន​ប្រកាន់​ខ្ជាប់​​គោលគំនិត​ក្នុង​ការ​កម្ទេច​អ្នក​បង្ក​អំពើ​ហិង្សាទេ ក៏​ប៉ុន្តែ​ប្រកាន់​គោលគំនិត​ក្នុង​ការ​បង្កើតឡើង​ជាថ្មីនូវ​ស្ថានភាពនានា ដើម្បី​​ផ្តល់​ឱកាស​ដល់​វប្បធម៌មួយ​ ដែល​ផ្តល់​តម្លៃ​ចំពោះ​សិទ្ធិជាសកល​ក្នុង​ការ​រស់រាន​មាន​ជីវិត​ សម្រាប់​មនុស្ស​គ្រប់​ៗ​រូប។

ប្រសិន​បើយើង​ទទួល​ស្គាល់​ថា មនុស្ស​ជាតិ​ទាំង​អស់​ មាន​ឥទ្ធិពល​ក្នុង​ការ​បញ្ចប់ជម្លោះ​នៅជុំវិញ​ពិភពលោក មិនថា​នៅទីតាំងឆ្ងាយ ឬអ្នក​មាន​ទំនោរ​ខុសពីយើង នោះ​យើង​នឹងអាច​សង្កេត​ឃើញថា ពិភពលោក​ទាំងមូល​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​ចាំបាច់​ក្នុង​ជម្លោះ​នៅ​មជ្ឈិមបូព៌ា, សង្គ្រាមក្នុង​ប្រទេសអ៊ុយក្រែន និង​នៅគ្រប់ទីតាំង​ទាំងអស់​ដែលមានវត្តមាន​សង្គ្រាម ​និង​អស្ថិរភាព។ ដើម្បី​ទទួល​ស្គាល់​ពី​ឥទ្ធិពល​នៃមនុស្សជាតិ​​ក្នុង​ការ​បញ្ចប់​ជម្លោះ នៅជុំវិញ​ពិភពលោក យើ​ង​ត្រូវ​តែ​សកម្ម​ក្នុង​ការ​ផ្តួចផ្តើម, មោះមុត​ឆ្ពោះទៅមុខ និង​យកចិត្តទុកដាក់​យ៉ាង​មធ្យ័តចំពោះ​ស្ថានភាព​​និង​កត្តា​​ជំរុញនានា ​ដែល​រុញច្រាន​បង្កើត​ជា​ជម្លោះ។ ក្នុង​ន័យនេះ សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​រស់​រាន​មាន​ជីវិត គឺ​មិន​មែ​ន​ត្រឹម​តែ​ជា​សិទ្ធិជាមូល​ដ្ឋាន ដែល​ជំរុញ​ឲ្យ​មាន​ការបញ្ចប់ជម្លោះ​​ប៉ុណ្ណោះទេ ក៏​ប៉ុន្តែ​ថែមទាំង​ ជា​មធ្យោបាយ​​ដែល​ប្រសើរជាង​ការអប់រំទៅទៀត​​ ក្នុងការ​​បង្កើត, ពង្រឹង និង​រក្សា​នូវ​ភាព​ឋិតថេរ​ចីរកាល​នៃ​វប្បធម៌មួយ ដែល​គោរពចំពោះ​សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​រស់​រានមាន​ជីវិត​។ ការអប់រំ​ផ្តោតលើ​ ការយល់​ដឹង​របស់​មនុស្សជាតិ​ចំពោះ​កំហុសពី​អតីតកាល​ និង​បើក​បង្អួច​នៃ
​ឱកាសថ្មី​មួយ​ឆ្ពោះ​ទៅ​កាន់​អនាគត។ ជាក់​ស្ដែង ការអប់រំ​ពុំ​អាច​ជាឱសថ​ព្យាបាល​រាល់​ជម្លោះ​កើតមានពីអតីតកាល​, នាបច្ចុប្បន្នកាល និង​នា​អនាគតកាល​ទាំងអស់​បានក៏ពិតមែន​ ហើយ​ការអប់រំ​ក៏​មិនមែន​ជា​ការ​ឆ្លើយ​តប​ចំពោះរាល់​ស្ថានភាពទាំង​អស់​ ដែល​បញ្ឆេះនូវ​ជម្លោះដែរ។ ក៏​ប៉ុន្តែ ការអប់រំ​ តែង​ត្រូវ​បាន​មើលរំលង និង​មិន​សូវ​ទទួល​បាន​ការ​គាំទ្រទទួល​ស្គាល់​ថា​ជា ​ឧបករណ៍​ជា​យុទ្ធសាស្ត្រ​ក្នុង​ការ​រារាំងជម្លោះទេ ហើយ​ដោយ​គ្មាន​មន្ទិល​សង្ស័យ ការអប់​រំទាមទារ​នូវ​ធនធាន ​និង​ការ​ប្តេជ្ញា​ប្រសើរជាងនេះ។ ជារួម ប្រសិន​បើ​ពុំ​មាន​ការប្តេជ្ញា​ធ្វើការ​សិក្សាស្រាវជ្រាវ, ធ្វើការ​អប់រំ និង​ធ្វើការ​តស៊ូមតិ​អំពី​ប្រវត្តិសាស្ត្រទេនោះ ប្រវត្តិសាស្រ្ត​ នឹង​ក្លាយជា​ឧបករណ៍​ឃោសនានយោបាយ​​ជាក់ជា​មិនខាន។ នៅពេល​ដែល​សន្តិភាព ឬ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ ក្លាយជា​ប្រធាន​បទ​នៃ​ការ​ឃោសនា យើង​នឹង​ប្រឈម​ទៅនឹង​ការ​គំរាម​កំហែង, ភាព​អសន្តិសុខ និង​អនាគត​ដ៏​គ្រោះ​ថ្នាក់។​

មជ្ឈមណ្ឌលឯកសារ​កម្ពុជា​ បាន​ចំណាយ​រយៈកាល​ជាង​ពីរ​ទសវត្សរ៍កន្លងមកហើយ ក្នុង​ការ​ខិត​ខំប្រឹងប្រែង​អប់រំ​ពី​អំពើ​ប្រល័យពូជសាសន៍និង​សន្តិភាព ក៏​ប៉ុន្តែ​មជ្ឈមណ្ឌល​ឯកសារ​កម្ពុជា ពុំ​បាន​ចាប់ផ្តើម​កិច្ច​ការទាំងនេះ ក្នុង​នាមជា​​ស្ថាប័ន​អប់រំទេ។ ការ​អប់រំ ទាម​ទារ​នូវ​ការពិត ចំណែក​ឯការ​ពិត​ ទាមទារ​នូវ​ការ​ប្តេជ្ញា​ចិត្ត​ឥតរួញរា​​ក្នុង​ការ​ស្វែង​រកការពិត​, ការ​ចង​ក្រងឯកសារ​ និង​ការ​ស៊ើបសួរ។ ជំនាញ​ក្នុង​ការ​ចង​ក្រងឯកសារ​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​ឯកសារ​កម្ពុជា គឺជា​ដើមទុន​សម្រាប់​អភិវឌ្ឍ​សមត្ថភាព​របស់​ខ្លួន​នៅក្នុង​ការអប់រំ។ តម្កល់​ទុក​នូវ​បណ្ណសារ​ឯកសារ​ស្តីពី​របបប​ខ្មែរក្រហម​ដ៏​ធំបំផុត មជ្ឈមណ្ឌល​ឯកសារ​កម្ពុជា បាន​បង្កើត​ជា​កម្មវិធី​សិក្សា​ ដែល​មិន​ត្រឹម​តែរួមបញ្ចូល​​ឯកសារ​និង​វត្ថុតាង​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​របប​ខ្មែរក្រហម​ប៉ុណ្ណោះទេ ក៏​ប៉ុន្តែ​ថែម​ទាំង​គួប​ផ្សំ​នូវ​រឿង​រ៉ាវ​ជីវិត​​ផ្ទាល់​ខ្លួន​របស់​អ្នក​រស់​រាន​មានជីវិត​ពីរបប​ខ្មែរក្រហមថែម​ទៀត​ផង។ សាច់រឿង​ទាំងអស់​នេះ គឺជា​កត្តា​ជំរុញចិត្ត​ក្នុងការ​ពង្រីក​ការងារ​បន្ថែមជា​​បន្តបន្ទាប់​របស់​មជ្ឈមណ្ឌលឯកសារ​កម្ពុជា ឈាន​ទៅក្នុង​ប្រធាន​បទស៊ីជម្រៅ​​នៃ​យុត្តិធម៌អន្តរកាល​។

អ្នក​រស់​រាន​មានជីវិត​ពីរបប​ខ្មែរក្រហម គឺមិនមែន​ត្រឹម​តែជា​​អ្នក​រស់​រាន​មាន​ជីវិតពីអំពើ​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍​ប៉ុណ្ណោះទេ ក៏ប៉ុន្តែ​បុគ្គល​ទាំងនេះ​គឺជា​អ្នក​រស់​រាន​មាន​ជីវិតពី​បួន​របប ដែល​ហែល​ឆ្លង​កាត់​សង្គ្រាម, អស្ថិរភាព និង​ទុក្ខ​វេទនា​ដ៏​សោក​សង្រេង។ នៅមុនពេល​ខ្មែរក្រហម​ឡើង​កាន់​កាប់​ប្រទេស​កម្ពុជាក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៧៥ ប្រទេស​កម្ពុជា បានទទួល​រង​ការ​បំផ្លិច​បំផ្លាញសាយភាយពី​​សង្គ្រាម​ក្នុង​ប្រទេស​វៀត​ណាម និង​ចលនា​តស៊ូ​ប្រឆាំង​នឹង​អាណានិគមបារាំង​​របស់​វៀត​ណាម។ បន្ថែម​លើសពីនេះទៅទៀត បន្ទាប់​ពីរងការ​ញាំញី​ដោយ​របប​ប្រល័យពូជសាសន៍ ប៉ុល ពត ដែល​ដួល​រលំទៅនៅក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៧៩ ប្រទេស​កម្ពុជា​ បាន​បន្ត​ទទួល​រង​អស្ថិរភាព, ទុរភិក្ស និង​ជម្លោះផ្ទៃ​ក្នុង​អស់​រយៈកាល​ជាងពីរ​ទសវត្សរ៍បន្ត​ទៀត។

អ្នករស់​រាន​មាន​ជីវិត​ពីរបប​ខ្មែរក្រហម ទទួល​រងការ​ឈឹចាប់​​ ទាំង​ផ្លូវ​កាយ ​និង​ផ្លូវ​ចិត្ត ហើយ​ការ​ឈឺចាប់​ទាំងនេះ នៅមិនទាន់​ត្រូវ​បាន​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​បាន​គ្រប់​គ្រាន់ ឬពុំ​មាន​ធន​ធាន​គាំពារ​គ្រប់​គ្រាន់​នៅឡើយ។ មជ្ឈមណ្ឌល​ឯកសារ​កម្ពុជា មាន​ការដឹងគុណ​ចំពោះ​ហិរញ្ញប្បទាន​ដ៏​សប្បុរស​ពីទី​ភ្នាក់​ងារសហរដ្ឋ​​អាមេរិក​សម្រាប់​ការ​អភិវឌ្ឍ​អន្តរជាតិ ផ្តល់​ឲ្យ​នៅក្នុ​ងឆ្នាំ​២០២១ ដែល​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​មជ្ឈមណ្ឌល​ឯកសារ​កម្ពុជា​អាច​ពង្រីក​កិច្ច​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​របស់​ខ្លួន​ នៅ​លើ​ប្រធាន​បទនេះ ជា​ពិសេស កិច្ចការ​ងារ​ដែល​ផ្តោត​ទៅ​លើ​ការ​បង្កើន​ការយល់​ដឹង​អំពីស្ថានភាព​​សុខភាព ​និង​សុខុមាល​ភាព​របស់​អ្នក​រស់​រាន​មាន​ជីវិត​ពីរបប​ខ្មែរក្រហម។

អ្នក​រស់​រាន​មានជីវិត​ពី​ជម្លោះនានា​ គឺជា​ភាគី​ចូលរួម​ដ៏​ចាំបាច់ ព្រមទាំងជា​អ្នក​នាំពាក្យ​ដ៏​សំខាន់​បំផុត ក្នុង​ការ​កសាង​វប្បធម៌មួយ ដែល​គោរព​ឲ្យ​តម្លៃ​ចំពោះ​សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​រស់​រាន​មាន​ជីវិត។ អ្នក​រស់​រាន​មាន​ជីវិត​ពី​ជម្លោះទាំង​នោះ​ អាច​ផ្តល់ជា​ឱកាស​ដល់​មនុស្ស​ជំនាន់​ក្រោយ ក្នុង​ការ​សិក្សា​រៀនសូត្រ​អំពី​​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ ដោយ​ផ្អែក​លើ​បទពិសោធន៍​ផ្ទាល់ខ្លួន។ អ្នក​រស់រាន​មានជីវិត​ទាំងនេះ ថែម​ទាំង​អាច​ពន្យល់​បកស្រាយ​ថាតើ ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​មានទំនាក់ទំនង​ និង​មាន​សារសំខាន់​យ៉ាង​ដូច​ម្តេច​ចំពោះ​សង្គម​បច្ចុប្បន្ន។ អ្នក​រស់​រានមាន​ជីវិត​ មិនមែន​មានតួនាទី​ត្រឹម​តែជាអ្នក​ចែក​រំលែក​បទពិសោធន៍ផ្ទាល់​ខ្លួនប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែគឺ​​ជាសាក្សីរស់ សបញ្ជាក់​អំពី​ការ​ប្តេជ្ញាចំពោះសិទ្ធិ​ក្នុងការ​រស់​រាន​មាន​ជីវិត​ថែមទៀត​ផង។

អ្នក​រស់​រាន​មានជីវិត​ពី​របប​ខ្មែរក្រហម​ជាច្រើន អាច​នឹង​ទទួល​អនិច្ចកម្ម​ទៅ​នា​រយៈពេល​ប្រាំទៅ​ដប់​ឆ្នាំ​ខាង​មុខ ពីព្រោះថាអ្នក​ទាំងនេះ​មាន​វ័យយ៉ាង​តិច​៧០ឆ្នាំ​ ឬច្រើនជាងនេះ។ ហេតុនេះ ស្របពេល​ដែល​យើង​ប្រារព្ធ​ខួប​អនុស្សាវរីយ៍​​នៃ​កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង​សន្តិភាព​ទីក្រុង​ប៉ារីស ដែល​ជា​ចំណុច​ចាប់​ផ្តើម​នៃ​ដំណើរឆ្ពោះ​ទៅ​សន្តិភាព​នៅក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា យើង​គួរ​តែ​ឆ្លុះ​បញ្ចាំងរិះគិត​អំពី​សិទ្ធិ​ជាសកល​ក្នុង​ការ​រស់​រាន​មានជីវិត និង​អ្វី​ដែល​យើងអាច​ធ្វើបាន​សម្រាប់​ប្រជាជន​ស្លូតត្រង់​ ដែល​កំពុង​ស្ថិតនៅក្នុង​តំបន់ជម្លោះនាពេល​សព្វថ្ងៃ ក៏ដូចជា​សម្រាប់​អ្នក​រស់រាន​មានជីវិត​ពីជម្លោះនា​អតីតកាល។ សិទ្ធិ​ក្នុង​កា​រ​រស់​រាន​មាន​ជីវិត​ មិនមែន​មាន​អត្ថន័យថា​ជាសិទ្ធិ​ដើម្បី​អាចនៅរស់​រាន​មាន​ជីវិត​ប៉ុណ្ណោះទេ ក៏ប៉ុន្តែគឺជា​សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​រស់រាន​មានជីវិត​ប្រកប​ដោយ​កិត្តិយស។ នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា និង​ប្រទេស​ក្រោយ​ជម្លោះ​ដទៃទៀត យើង​បាន​រំលេចអំពី​ការ​ប្តេជ្ញាចំពោះ​សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​រស់​រាន​មាន​ជីវិត ដោយ​ផ្តើម​ចេញពី​ជំហាន​តូចៗ ក្នុង​ការ​ធានា​ថា​អ្នក​រស់​រាន​មាន​ជីវិតពីជម្លោះ ទទួល​បាន​ការ​គាំពារ, ការ​យកចិត្តទុក​ដាក់ និង​ការគោរពឲ្យ​
តម្លៃ។ នេះគឺ​ជាអ្វី​ដែល​យើ​ង​អាច​ធ្វើបាន​សម្រាប់​ វីរបុរស វីរនារី ដែលរស់​រាន​មានជីវិត​ពីសម័យអន្ធការ។​

អត្ថបទ ៖ ឆាំង យុ ​នាយក​មជ្ឈមណ្ឌលឯកសារ​កម្ពុជា

លោក ឆាំង យុ គឺជា​នាយក​ប្រតិបត្តិ​នៃ​មជ្ឈមណ្ឌលឯកសារ​កម្ពុជា​ ដែល​បាន​បង្កើត​ជា​ព្រះរាជ​បណ្ណាល័យ​ហ្លួងម៉ែ។ ព្រះរាជ​បណ្ណាល័យ​ហ្លួងម៉ែ មាន​គោល​បំណង​ថ្វាយ​ព្រះ​រាជ​កិត្តិយស​ជាទី​សក្ការៈ​ដ៏​ខ្ពស់​ខ្ពស់​បំផុត​ ជូន​សម្តេចព្រះ​មហាក្សត្រី​ នរោត្តម​ មុនិនាថ សីហនុ ព្រះវររាជមាតា​ជាតិ​ខ្មែរ ក្នុង​សេរីភាព សេចក្តី​ថ្លៃថ្នូរ និង​សុភមង្គល ដោយ​ព្រះ​អង្គមាន​ព្រះរាជ​តួនាទី​ដ៏​សំខាន់​ តែ​មិនតម្កើន​ព្រះកាយ ក្នុង​ការ​សម្រេចបាន​ស្ថិរភាព​និង​ភាព​រីកចម្រើន​សាជាថ្មី​ម្តងទៀត​របស់​កម្ពុជា។ ព្រះរាជ​បណ្ណាល័យ​ហ្លួង​ម៉ែ បង្កើត​ឡើង​ដោយ​មាន​ការជំរុញចិត្ត​ពីព្រះ​រាជកាយ​វិការ​ដឹកនាំ​ដ៏​ថ្លៃថ្នូរ​ និង​ប្រពៃ​នៃសម្តេច​ព្រះ​វររាជ​មាតាជាតិខ្មែរ ចំពោះ​ប្រជាជាតិ​កម្ពុជា ​ហើយ​ព្រះ​រាជកាយវិការ​នេះ​ នៅតែ​ជា​កត្តា​ជំរុញ​ចិត្ត​សម្រាប់​មនុស្ស​ជំនាន់​ក្រោយថែមទៀត​ផង។ ព្រះរាជ​បណ្ណាល័យ​ហ្លួង​ម៉ែ​ មាន​តម្កល់​ទុក​ឯកសារ​និង​វត្ថុ​ស្តីអំពី​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​កម្ពុជា ដោយ​រួម​បញ្ចូល​នូវ​ឯកសារ​មួយ​ផ្នែក​ដែល​រំលេច​អំពី​ព្រះ​រាជ​សកម្មភាពរបស់​សម្តេច ព្រះបរមរតនកោដ្ឋ នរោត្តម​ សីហនុ អតីតព្រះ​មហាវីរក្សត្រ ព្រះវររាជ​បិតាជាតិខ្មែរ ​យាង​ចូលរួម​នៅក្នុង​កិច្ច​ចរចារ​ឈាន​ទៅសម្រេចបាន​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​សន្តិភាព​ទីក្រុង​ប៉ារីស។

អត្ថបទផ្សេងទៀត៖